Klachten bij burnout en waarom paarden helpen

~Succes is about how you feel~

Een burnout is heftig. De klachten sluipen erin. Opeens stroomt je emmer over en je weet niet waar al die emoties en vermoeidheid opeens vandaan komen. Je wist wel dat het even niet zo lekker met je ging, maar dat het zo heftig blijkt te zijn had je niet verwacht. Eigenlijk wil je dat je gewoon door kan gaan, maar functioneren gaat echt niet meer. Eigenlijk vindt je het maar aanstellerij, want je bent toch niet ziek zoals bij een griep. Ontkennen dat het niet gaat en eigenlijk al langere tijd niet meer gaat, is typerend voor een burnout.

 

Klachten bij een burnout

De klachten zijn eigenlijk best heftig. Alleen besef je dat niet of pas later. Het heeft best een tijd geduurd om tot dit stadium te komen. Onbegrijpelijk hoe het kan. Liefst wil je dat de klachten zo snel mogelijk weer verdwijnen, om weer verder te kunnen met je leven. Wat trouwens niet gaat helpen, want de klachten gaan net zo lang blijven, tot je iets veranderd in je leven. De heftige klachten zijn een signaal dat er echt iets niet goed gaat. Eigenlijk is het een noodsignaal, alle eerdere subtiele signalen en ook de wat minder subtiele signalen zijn niet opgemerkt of je hebt niets met de signalen gedaan. De klachten bij dit noodsignaal zijn echter zo heftig dat je niet meer verder kan en dat er echt wat veranderen moet.

 

Verbinding en een burnout

Alle signalen of klachten komen voort uit het verliezen van jezelf. De verbinding met jezelf ben je kwijt. Je weet het allemaal niet meer, kan geen beslissingen meer nemen, antwoorden zijn moeilijk te geven. Je bent dood op, letterlijk opgebrand.

 

Wakker liggen ‘s nachts

Een van der ergste dingen is het ’s nachts wakker liggen. Verschrikkelijk. Uren staren naar het plafond en honderdduizend keer omdraaien. Weten dat je tegen de ochtend in slaap valt en dat je niet meer wakker kan worden als de wekker gaat. Of je wordt misschien wel wakker, maar dan ben je helemaal uitgeput. Een goed gevoel en uitgerust wakker worden, is ver te zoeken.

 

Sociale gelegenheden vermijden

Contact met anderen is niet fijn. Je bent gewoon niet blij en praten met een ander is vermoeiend. Conflicten liggen op de loer, je bent niet scherp en je reageert ook niet erg tactvol. Soms is de straat op gaan al niet fijn, al die mensen die je gedag zeggen, veel te vermoeiend, daar heb je echt geen zin in. Je kan beter thuis blijven, dat is beter. Naar de supermarkt of winkel gaan doe je ook liever niet, dan moet je praten bij de kassa. Het is niet te doen voor iemand met een burnout.

Urona pion blik

Vermoeid

Alles is zo vreselijk vermoeiend. Geen idee waar de energie is of hoe je daar weer een beetje meer van krijgt. De slapeloze nachten helpen echt niet. Het niet slapen en de sowieso lager energie is zo vermoeiend.

 

Herstel duurt lang bij een burnout

De klachten zijn er langzaam ingeslopen. Herstel duurt vaak lang. Je zit in een neerwaartse spiraal en het stoppen van deze neerwaartse spiraal kost zoveel moeite en energie, die je niet hebt, waardoor het echt heel moeilijk is om jezelf weer een beetje op te peppen. Ook weet je niet waar je moet beginnen. Er is een gevoel van schaamte, waardoor het zoeken van hulp ook lastig is. Daaraan vooraf gaat er een fase van ontkenning, zolang er nog ontkenning is, is er geen ruimte voor herstel. Wanneer er weer wat vooruitgang is, duurt het nog heel lang voordat het energielevel weer wat omhoog gaat.

 

Niet kunnen functioneren en concentratieproblemen

In een burnout kan je echt niet meer functioneren. Concentreren en nadenken gaan echt niet meer. Emotioneel ben je zo labiel, dat je om de kleinste dingen moet huilen. Autorijden is levensgevaarlijk, want je kan je niet focussen op de weg. Eigenlijk sta je letterlijk in een overlevingsstand.

 

Depressie

Doordat je jezelf helemaal kwijtraakt en niet meer kan wat je gewend bent van jezelf, ligt een depressie op de loer. Dit is heel vervelend. Je ziet het niet meer zitten en je hebt echt nergens meer zin in. Je voelt je zo naar en vervelend. Je voelt je alleen en niet begrepen, ook wil je liever niemand lastig voelen met dit gevoel en deze stemming. Je denkt dat niemand op je zit te wachten en je stelt contact uit omdat je je liever vrolijk en opgewekt bij je vrienden of familie aankomt.

 

Piekeren

Vooral ’s nachts wordt er veel gepiekerd. Maar ook overdags wanneer je nergens aan toe komt, is er genoeg ruimte om te piekeren. Er lijkt geen stop op te zitten en vaak gebeurd het onbewust. Dit piekeren zijn altijd negatieve gedachten. Slechte gesprekken met jezelf of doem scenario’s, die in de praktijk meestal toch niet uitkomen. Grote delen van de dag en nacht worden gevuld met piekeren.

 

Angsten

Je systeem is zo overbelast dat de klachten lichamelijk worden. Het lichaam staat in overlevingsstand, vaak al een wat langere tijd. Doordat je lichaam veel adrenaline en een hoge hartslag heeft, klaar om te vluchten of te vechten, raakt ook je lichaam overbelast. Dit uit zich soms in angsten. Deze angsten zorgen ervoor dat je op de noodrem gaat. In veel gevallen vermijd je sociale contacten en in sommige gevallen durf je de straat niet meer op. Het systeem zorgt er eigenlijk zelf voor dat je niet meer verder kunt.

 

Weet het allemaal niet

Je lichaam staat op scherp om te overleven. Je hersenen en denkvermogen zijn op een laag pitje gezet. Denken gaat niet meer. Je weet het allemaal niet meer. Ook je gevoel lijkt verdwenen. Keuzes maken is zo moeilijk, bijna onmogelijk als je in een burnout situatie zit.

 

Nergens toe komen

Je wilt van alles, maar het lukt gewoon niet. Je weet dat je jezelf gewoon een schop onder je kont moet geven, gewoon doen, maar het lukt echt niet. Je komt echt nergens toe. Dit maakt dat je je schuldig voelt en je systeem raakt ook hierdoor meer belast.

 

Veel eten

Door de stress krijg je drang om meer te eten dan goed voor je is. Vooral suiker is in trek, je lichaam vraagt er constant naar. Dit is het zogenaamde emo- eten. Het geeft een kort moment een bevredigend gevoel. Alleen op langer termijn zal je aankomen, want juist weer een schuldgevoel zal geven.

 

Veel koffie drinken

Door de vermoeidheid ga je opzoek naar dingen die je wakker houden, opkikkeren en waar je wat scherper van wordt. De ene bak koffie na de andere gaat erin, in de hoop dat je je iets energieker voelt. Dit werkt maar voor korte tijd. Op langer termijn krijg je lichamelijke klachten door te veel koffie. Een opgejaagd gevoel en hartkloppingen.

 

Emotionele buien

Het systeem dat al langere tijd uit balans is, gaat steeds meer klachten en steeds heftigere klachten geven. Uiteindelijk zal je emotioneel helemaal uit balans zijn, waardoor je door kleine dingetjes helemaal uit het veld geslagen kan voelen.

 

Veel slapen overdags

De vermoeidheid wordt steeds heftiger. Het is bijna onmogelijk om overdags niet bij te slapen. Of om maar te slapen om het onbestemde gevoel maar even te ontvluchten.

Urona lucht

Paarden

Contact hebben met een paard kan bij burnout gerelateerde klachten heilzaam werken. Een eigen paard of verzorgpaard kan ervoor zorgen dat je noodgedwongen de deur uit moet om ervoor te zorgen. De buitenlucht en de lichamelijke activiteit bij het paard zijn goed. Het contact met het paard is onbeschrijfelijk goed. Ondertussen komt er steeds meer bewijs voor het heilzame contact met paarden. In contact wordt er een hormoon oxytocine aangemaakt, wel bekend als het geluks- of moeder- kind hormoon. Paarden lijken ook wel een bepaald soort steun te geven of mee te dragen aan de last die je bij je hebt.

Door het werken met paarden op de grond of rijdend, kan je je ook richten op jezelf. Ze kan je weer wat meer lichaamsbewust worden. Dit helpt heel goed om uit je hoofd, weer in je lijf te komen.

De paarden zijn ook heel effectief om mee te coachen. Dit geeft je inzicht in je eigen handelen en je patronen. Door inzicht worden dingen die onbewust zijn, bewust gemaakt. Alleen dan kan je iets veranderen.

 

Vind je dit artikel interessant? Dan wil je dit artikel wellicht ook om lezen: Coachen met paarden

 

Binnenkort meer over: Verbinding. Doorbreken van een burnout. Wat is er fysiek aan de hand bij een burnout. Meer energie. Piekeren en negatieve gedachten.