Horsemanship toepassen – De seven games

De seven games zijn een onderdeel van horsemanship. In dit artikel schrijf ik hoe je de seven games, stap voor stap kan doen en waar je op moet letten. De seven games zijn een middel om je paard te trainen, het is geen doel opzich om je paard de seven games te leren. Het doel is om je paard ‘calm, connected en responsive’ (kalm, in connectie en aan de hulpen) te krijgen. Met de seven games testen we de communicatie en verbeteren we de communicatie. Wanneer je precies weet wat het paard nodig heeft en dit kan bieden, groeit de band enorm, de communicatie wordt verfijnder en het gevoel van echt “samen ” dingen doen en willen doen, is ongelofelijk mooi.

Seven games friendley game
Friendley game

Wat is horsemanship en waarom de seven games

Horsemanship is een doordachte trainingsmethode, waarbij de relatie met het paard voorop staat. Door het opbouwen van communicatie en relatie, wordt er met het paard samen gewerkt. De seven games worden als middel gebruikt om de communicatie te testen en te verbeteren. Hieronder leg ik uit hoe je de seven games doet en waar je op moet letten. Om de communicatie te testen en te verbeteren moeten we ook weten welke horsenality het paard heeft. De horsenality heeft te maken met het gedrag van je paard. Verderop kan je lezen welke horsenaleties er zijn. Het gedrag van het paard is belangrijk, maar ons eigen gedrag ook. Vandaar de term horse- man- ship. Wij zullen ons moeten inleven in het paard en ons handelen daarop moeten afstemmen. Dit vergt veel reflecterend vermogen en inlevingsvermogen van ons.

 

Seven games
Seven games in het zadel

Seven games grondwerk en rijden

We beginnen met de seven games op de grond. Met grondwerk leren we de seven games aan. We starten online (dit betekend; aan het touw). Wanneer de communicatie en relatie beter wordt met het paard, kunnen we de seven games ook at liberty (dit betekend: in vrijheid, zonder touw en halster) doen. In liberty kunnen we testen hoe sterk onze band met het paard is. Het paard heeft immers de vrijheid om weg van ons te lopen.

De seven games kunnen we ook rijdend gebruiken. Deze methode is ontstaan voor het africhten en inrijden van jonge paarden. De communicatie en relatie start op de grond en wordt vervolgens doorgezet in het rijden. Dezelfde oefeningen, dezelfde communicatie, alleen zit de ruiter nu op het paard. Het rijden is verdeeld in freestyle en finesse. In freestyle leren we communicatie rijdend, zonder teugelcontact. In finesse rijden we met contact en gaan we de oefeningen en communicatie verfijnen.

Die vier verschillende vormen, nl: online, freestyle, liberty en finesse, zijn de ‘4 savvys’. De savvys zijn weer onder verdeeld in levels. In dit artikel hebben we het over online level 1, het aanleren van de seven games. Wanneer we de seven games kunnen uitvoeren, gaan we meteen verder met level 2 online, rijden en liberty. Dit maakt deze methode zo leuk. Er zit uitdaging en afwisseling in, terwijl de communicatie en de band met je paard voorop staan.

 

Seven games
Liberty – Grondwerk zonder lijn

De Seven games

De seven games zijn bedacht door Pat Parelli. In het begin gebruikte Pat Parelli de games voor het inrijden van jonge paarden. Het programma is echter door ontwikkelt om eigenaren zelf hun paarden te leren trainen. Hieronder leg ik uit hoe je de seven games online (aan het touw) kan aanleren. De eerste 2 games zijn de basis games en de laatste 4 zijn een combinatie van de eerste 3 games. We kunnen deze games gebruiken voor elk paard en voor alle disciplines. Het is een goede basis voor alles wat we met ons paard willen doen. Ook bij problemen helpen de seven games om de communicatie te verbeteren en het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld bij paarden waarbij trailerladen, longeren, wandelen, vangen in de wei, een probleem is.

 

Welke games zijn er    

(Nederlandse vertaling van de games heb ik overgenomen van Humphrey Dirks, officieel Parelli instructeur)

  1. Friendley games / spel van de vriendschap
  2. Porcupine game/ spel van de constante druk
  3. Driving game / spel van de drijvende druk
  4. Jojo game / spel van vooruit en terug
  5. Circle game / spel van de cirkel
  6. Sideways game / spel van het zijwaarts gaan
  7. Squeeze game / spel van een nauwe doorgang/ overheen/ in
Seven games
Circle game

Hoe passen we de Seven games toe

Hieronder volgt een beschrijving hoe je thuis de seven games kan doen en waar je op moet letten.

 

 

1. Friendley games / spel van de vriendschap

  • Raak het paard overal aan: Hals, rug, achterhand en als het lukt de benen, staart, hoofd, neus en oren.
  • Aanraken kan met je hand, touw, stick of de stick en string.
  • Zwaai met de stick de string op de rug van het paard en zwaai er weer van af. Schuif steeds een beetje verder naar achteren.
  • Doe hetzelfde rondom de achterbenen van het paard.
  • Tijdens dit spel ben je zelf in neutraal, je zorgt ervoor dat er geen drijvende druk ontstaat.
  • Wanneer het paard toch gaat lopen, blijf je doorgaan totdat je paard stilstaat, pas dan stop je.
Seven games
Friendley games – bal

2. Porcupine game/ spel van de constante druk

  • Beweeg het paard in de volgende richtingen:
    • Achteruit: Hand op neus of hand/ stick op borst
    • Vooruit: Druk via het halster achter de oren
    • Hoofd laag: Twee handen, 1 hand achter de oren en 1 hand op de neus.
    • Zijwaarts met de voorbenen: Twee handen: 1 hand op de neus en 1 hand op de schouder/ boven het voorbeen
    • Zijwaarts met de achterbenen: Hand bij het heupbeen
  • Begin met een zeer lichte druk, bouw dit op en blijf druk geven totdat het paard verplaatst.
  • Op het moment dat het paard verplaatst, haal je de druk weg of ga je naar de meest lichte druk.

 

3. Driving game / spel van de drijvende druk

  • Beweeg het paard:
    • Achteruit: Drijvende druk voor het paard
    • Zijwaarts met de achterbenen: Drijvende druk richting het de heup
    • Optioneel zijwaarts met de voorbenen: Drijvende druk richting schouder/voorbeen en neus
  • Begin met een kleine beweging van de stick, string of leadrope. Belangrijk is intentie, je focus is op het deel wat je wil verplaatsen, hier kijk je naar, vervolgens ga je ritmische druk toevoegen.
  • Op het moment dat het paard verplaatst, haal je de druk weg of ga je naar de meest lichte druk.

 

4. Jojo game / spel van vooruit en terug (heen en weer)

  • Het paard gaat recht achteruit en komt weer recht vooruit.
  • Zelf blijf je staan, de afstand tussen jou en je paard wordt steeds groter. In het beging zijn een paar stapjes voldoende, dit bouw je uit tot het einde van je leadrope.
  • Doe je hand met de leadrope omhoog tot borsthoogte (bij jezelf), met je wijsvinger omhoog, de rest van je vingers omsluiten het touw.
  • De meest lichte druk is dat je alleen met je vinger heen en weer gaat en je focus en intentie gericht is op het achteruit laten lopen van het paard.
  • Vervolgens omsluit je met je wijsvinger erbij het touw en wiebel je heel zachtjes met het touw. Deze wiebel wordt steeds groter totdat het paard achteruit gaat. Eventueel kan je met de stick mee wiebelen om te helpen.
  • Wanneer het paard naar achteren is gegaan, laat je hem even staan. Varieer hierin steeds in hoe lang je hem stil laat staan voordat je hem weer naar voren vraagt en varieer in de afstand.
  • Dan vraag je het paard weer naar voren, door je intentie te veranderen in ‘naar je toe komen’ en nodig je met de leadrope uit om het paard naar je toe te komen. Je handen zijn open en schuiven over het touw naar achteren. Wanneer het paard blijft staan, sluit je steeds meer je handen zodat het touw stroever door je handen gaat en meer weerstand op het touw komt.
  • Voor zowel achteruit als vooruit geldt: Wanneer het paard in beweging komt, stop je met de druk of ga je naar de meest lichte druk.

 

5. Circle game / spel van de cirkel

  • Zet het paard eerst een stukje achteruit (spel 4: Jojo).
  • Dan vraag je het paard op de circle te gaan met de volgende fases:

Zenden:

  • Geef richting met de leadrope door je hand gestrekt naar opzij uit te strekken, de paard voelt de druk van de leadrope
  • Til de stick op en wijs naar de schouder die verplaatst moet worden
  • Beweeg met de stick richting de schouder
  • Raak de schouder met de stick of de string

Toestaan:

  • Wanneer het paard loopt, haal je de druk eraf. Wanneer het paard stopt, beging je weer bij de meest lichte fase.
  • Wanneer je het paard wat harder wilt laten lopen gebruik je ook deze fases, alleen dan geef je druk achter het paard, achter de staart. Wanneer het paard versnelt haal je de druk eraf. Je blijf niet steeds drijven.

Terug halen:

  • Terug halen van het paard kan op 2 manieren:
  • Loop zelf achteruit in een rechte lijn
  • Drijf de achterhand weg totdat je bij het paard zijn voorhoofd ziet, dus 2 oren en 2 ogen. Wanneer het paard versnelt op deze drijvende druk, neem de leadrope een slag korter. Herhaal dit totdat het paard zijn achterhand verplaatst en recht voor je staat.
  • Dit spel bestaat uit 3 onderdelen: Zenden, toestaan, terug halen.
Seven games
Sideways game

6. Sideways game / spel van het zijwaarts gaan

  • Gebruik het hek om te voorkomen dat het paard voorwaarts gaat.
  • Drijf om en om de voorhand(hoofd, schouders, voorbenen) en achterhand (achterste deel van het paard).
  • Drijf het gedeelte( voorhand of achterhand) wat nog wat achterblijft.
  • Soms is het makkelijker om vanuit de circle (Game 5: Circle game) het paard naar het hek te laten gaan en vanuit beweging over te gaan in zijwaarts.

 

7. Squeeze game / spel van een nauwe doorgang/ overheen/ onderdoor

Ook bij de squuze game zijn er 3 fases:

Zenden:

  • Stuur het paard naar een obstakel om over/ onder/ tussendoor te gaan. Dit doe je op dezelfde manier als bij de circle.

Toestaan:

  • Het paard passeert zelf het obstakel/ doorgang. We drijven na het zenden niet meer.

Terug halen/ omdraaien:

  • Wanneer het paard de doorgang of obstakel gepasseerd is, verplaats je de achterhand, zodat het paard naar het obstakel keert met zijn hoofd.

 

  • Het is niet de bedoeling om het paard rondjes te laten rennen, wanneer het obstakel spannend is.
  • Ook hier zijn drie onderdelen: Zenden, toestaan en omdraaien.

 

Samenvatting seven games

Het doel van de seven games is het verbeteren van de communicatie en relatie met het paard. Door de games te doen test je hoe het paard reageert. We kijken hierbij naar het gedrag van het paard. Is het paard calm, connected en responsive. (Rustig, wil het met ons werken en reageert hij op onze vragen/ hulpen). De seven games: Friendley game, Porcupine game, Driving game, Jojo game, Circle game, Sideways game en de Squeeze game.

 

Seven games
Squeeze game

 

Seven games en horsenalities

Wanneer we de seven games spelen met ons paard, observeren we het gedrag. We testen of het paard calm, connected en responsive is. Vervolgens kunnen we met de seven games zorgen dat het paard beter met ons wil werken. Om het gedrag beter te begrijpen, delen we het in in horsenalities, ofwel paarden persoonlijkheden. We kijken of het paard meer intro- of extrovert is en of het meer dominant of meer angstig is.

 

Welke horsenalities zijn er

We delen horsenalities op in introvert en extrovert. Het ene paard is wat langzamer en de ander snel. De uiterste zijn heel langzaam of juist heel snel. De meeste paarden zullen wel duidelijk ofwel meer introvert dan wel extrovert zijn, maar dit hoeft niet altijd heel extreem te zijn.

Ook maken we bij de horsenalities onderscheid in dominant of meer angstig/ emotioneel. Dominant noemen we ook wel left brain en een emotioneel paard noemen we right brain. Een dominant paard gebruikt meer de linkerkant van zijn hersenen en denkt meer na over zijn acties en reacties. Eer right brain paard gebruikt meer de rechterkant van zijn hersenen, welke meer staan voor emotie/ vluchtgedrag/ angst.

 

Vanuit deze kenmerken ontstaan er globaal gezien 4 gedragstypen, ofwel horsenalities:

  • Left brain introvert
  • Left brain extrovert
  • Right brain introvert
  • Righgt brain extrovert

Op dit site van Humphrey Dirks, staat een kaart die je kan invullen voor je eigen paard

 

Waarom zijn er horsenalities

Wanneer we weten welke horsenalities er bij ons paard passen, kunnen we onze training hierbij aanpassen. We willen een paard de kalm is, connectie met ons zoekt en op ons reageert. Dan hebben we een fijne samenwerking. Om dit voor elkaar te krijgen, met de seven games, moeten we eerst weten hoe we ons paard in deze samenwerk modus kunnen krijgen en hebben daarom kennis nodig om het paard aan training te bieden wat hij nodig heeft. Een introvert en een extrovert paard benader je anders, net als een dominant of wantrouwig paard.

Seven games
Squeeze game

Hoe gebruik je de horsenalities

De training en strategie passen we aan, aan het paard. Om het paard te begrijpen en weten wat voor welk paard nodig is, wordt er onderscheid gemaakt in de volgende vier kenmerken:

Extrovert

Een extreem extrovert paard niet stilstaan, maar juist zijn benen bewegen. Om dit paard zover te krijgen om met jou samen te werken, zal je beweging moeten aanbieden aan jouw paard, want dat is zijn behoefte.

Introvert

Een introvert paard wil juist niet bewegen en liever stilstaan. Dit paard zullen we alleen in de meewerk modus krijgen wanneer we het paard niet gaan pushen om te bewegen. We zullen strategisch moeten zijn en het paard een goede motivatie moeten geven om wel te willen bewegen.

Left brain

Een dominant, ofwel left brain paard, gebruikt zijn linker hersenhelft en doordenkt zijn acties en reacties. Dit zijn ook wel de slimme paarden, ze vervelen zich snel en gaan zich dan zelf vermaken. Dit soort paarden moeten we daarom uitdaging en afwisseling bieden.

Een dominant paard zal wat eerder in jouw ruimte komen en over je heen walsen. Dit paard moet eerst worden overtuigd om te wijken voor druk. Dit paard is geneigd om jou te verplaatsen en kan wat weerstand bieden wanneer we het paard gaan verplaatsen. Degene die de ander verplaatst is in een meer dominante ofwel leiderspositie. Dit paard komt makkelijk naar je toe, maar is wat moeilijker om van je af te krijgen.

Right brain

Een right brain paard, die vooral het emotionele stuk van zijn hersenen gebruikt, is snel van streek wanneer er iets nieuws of onbekends is. Dit paard is gauw onzeker wanneer het niet helemaal weet wat er komen gaat en wat de verwachtingen zijn. Dit paard vind het ontzettend fijn om veel herhaling en patronen aangeboden te krijgen, zodat hij weet wat er komen gaat en waar hij aan toe is.

Een emotioneel paard wijkt heel makkelijk voor druk en vliegt uit angst voor druk bij je vandaan. Dit paard kan hierdoor snel van streek raken. Subtiel werken is voor dit paard belangrijk. Van je af is makkelijk, naar je toe is een stuk moeilijker. Het emotionele paard moet je wel goed vertrouwen om naar je toe te willen komen. Veel geruststelling en bevestiging zorgt voor meer zelfvertrouwen en vertrouwen in jouw als leider.

 

Tot slot

Met het doen van de Seven games houden we rekening met wat het paard nodig heeft. We kijken naar de horsenality van het paard. Afhankelijk daarvan bieden we: Afwisseling of juist herhaling, naar je toe of van je af, snelheid of juist langzaam. Dit is echt super leuk, de band wordt sterker, de communicatie wordt verfijnder en de resultaten worden beter en is ongelofelijk mooi wanneer je die connectie en gevoel van samenzijn en samenwerking kan bereiken. Ik word daar zelf altijd heel blij van.

Ook voor het oplossen van problemen zijn de seven games uitermate geschikt. Bijvoorbeeld bij het trailerladen of bij het longeren.

 

Ik wens je heel veel plezier met de seven games.

 

Wil je ondersteuning in de praktijk? Maak dan een afspraak. 06 15 21 36 17